JIKA dihitung bilangan hari menuju Ramadan pada 23 Mac ini, ia hanya berbaki 6 hari sahaja lagi untuk kita menyambut kedatangan bulan yang mulia itu.
Memandangkan Ramadan sudah hampir tiba, ada segelintir orang yang mengatakan haram untuk berpuasa selepas kedatangan Nisfu Syabaan tempoh hari. Benarkah apa yang dibicarakan itu?
Memetik perkongsian Ustazah Asma’ Harun di laman Facebooknya, beliau menjelaskan hukum berpuasa pada bulan Syaaban adalah sunat, sepertimana sabda Nabi SAW dalam sebuah hadis.
Daripada Saidatina Aisyah RA, beliau berkata: “Aku tidak pernah melihat Rasulullah SAW menyempurnakan puasa sebulan melainkan pada bulan Ramadan. Aku tidak pernah melihat Baginda SAW dalam sebulan lebih banyak puasanya daripada bulan Syaaban.” (Muttafaqun ‘alaih, hadis sahih)
Walau bagaimanapun, ulama berbeza pendapat akan hukum berpuasa setelah Nisfu Syaaban (15 Syaaban sehingga akhir). Ada yang berpendapat kepada HARAM dan ada juga yang berpendapat kepada DIBOLEHKAN.
1. Pendapat pertama: Haram berpuasa selepas Nisfu Syaaban.
Pendapat paling kuat dalam mazhab Syafie berpendapat bahawa HARAM berpuasa Selepas Nisfu Syaaban.

USTAZAH Asma’ Harun
Sebagaimana yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda: “Apabila sudah pertengahan Syaaban maka janganlah kalian berpuasa.” (Hadis Riwayat Tirmidzi)
Walaubagaimanapun, pengharaman puasa ini boleh berubah kepada tidak haram jika ada perkara-perkara tersebut:
1) PUASA QADA
Puasa Qada adalah puasa ganti, sebagai contoh seseorang punya hutang puasa kerana dia dalam keadaan berhutang dengan ALLAH yang wajib dilangsaikan tetapi belum sempat mengganti sampai Nisfu Syaaban, maka pada waktu itu berpuasa setelah Nisfu Syaaban untuk qada hukumnya TIDAK HARAM.
Baca Juga Teladani tiga cara Rasulullah SAW sambut ketibaan Ramadan
2) PUASA NAZAR
Menurut kitab Al-Mu’tamad fi al-Fiqh al-Syafie pula, nazar ditakrifkan sebagai ;
“Mewajibkan ke atas diri sendiri suatu ibadah yang mendekatkan diri dengan Allah (contoh: Puasa) yang tidak diwajibkan oleh syara’ (ke atas dirinya), sama ada secara mutlak atau pun dengan menta’liqkan (iaitu mengaitkan) dengan suatu perkara.”
Menyempurnakan tuntutan nazar adalah WAJIB berdasarkan firman ALLAH SWT: “Dan hendaklah mereka menyempurnakan nazar-nazar mereka”. (Surah al-Haj ayat 29)
Menurut Dr. Muhammad Zuhaili, “Apabila seseorang itu bernazar puasa sepertimana yang diucapkan contohnya “Demi ALLAH aku akan berpuasa” atau “aku akan berpuasa pada hari berikut dan berikut” maka WAJIB dia menunaikan puasanya seperti yang dinazarkan.”

USAH melengah-lengahkan puasa qada. Segera melunaskan hutang puasa berkenaan sebelum tibanya Ramadan akan datang.
3) PUASA KAFFARAH
Puasa Kaffarah bermaksud denda yang dikenakan kepada individu akibat i’lah atau sebab. Menurut kitab Fiqhul Islami wa Adillatuha karya Prof Wahbah Zuhaili, kaffarah bermaksud mengganti, menutup, membayar dan memperbaiki. Hukum puasa kaffarah adalah wajib.
4) Puasa sunnah yang sudah menjadi kebiasaan dan berterusan sebelum Nisfu Syaaban.
Baca Juga Rupanya Rasulullah SAW sempat berpuasa sembilan kali sepanjang hayat Baginda
Puasa sunnah yang dimaksudkan adalah seperti puasa Isnin Khamis dan puasa Nabi Daud yang sudah dijadikan kebiasaan atau amalan sebelum masuknya Nisfu Syaaban.
Daripada Abu Hurairah RA “Janganlah kalian berpuasa satu atau dua hari sebelum Ramadan kecuali seseorang yang punya kebiasaan puasa sunat, maka boleh lah ia berpuasa.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)
2. Pendapat kedua: Tidak haram berpuasa selepas Nisfu Syaaban
Mazhab Imam Abu Hanifah (Hanafi), Imam Ahmad (Hanbali), Imam Malik (Maliki) berpendapat bahawa berpuasa setelah Nisfu Syaaban adalah tidak haram dan sebahagian daripada ulama Syafiiyah berpendapat ia hanya makruh sahaja.

ANTARA peristiwa lain berlaku dalam bulan Syaaban adalah ketetapan berpuasa di bulan Ramadan bagi umat Islam. Foto: Unsplash
Berdasarkan kenyataan di atas, Ustazah Asma’ Harun menyimpulkan;
1) Hukum berpuasa pada 15 Syaaban (bermula 1-15 Syaaban) adalah SUNAT dengan sepakat ulama mazhab.
2) Mazhab Syafie berpendapat bahawa HARAM bagi seseorang untuk berpusa setelah Nisfu Syaaban kecuali bagi golongan tertentu dan sebahagian daripada mereka hanya menghukumkan MAKRUH sahaja.
3) Jumhur ulama berpendapat bahawa DIBOLEHKAN bagi seseorang yang ingin berpuasa selepas Nisfu Syaaban.