SENGAJA menggugurkan kandungan jelas hukumnya adalah haram di sisi Islam. Bahkan dari sudut undang-undang Malaysia, doktor yang bersubahat menjalankan prosedur menggugurkan kandungan tanpa sebab perubatan juga boleh dipenjarakan.
Hakikat yang pahit ditelan apabila baru-baru ini ada seorang isteri yang melontarkan persoalan kepada seorang doktor apabila hendak mengugurkan kandungan hanya kerana alasan ekonomi dan kewangan masih tidak stabil.
Tampil menjelaskan perkara tersebut, Consultant Specialist in Obstetrics & Gynaecology (O&G), Dr Imelda Balchin memberitahu antara sebab perubatan yang membenarkan doktor pakar O&G menjalani prosedur pengguguran adalah seperti berikut:
1) Jika ibu hamil mempunyai masalah kesihatan yang teruk seperti fungsi jantung lemah, masalah fungsi injap jantung, kegagalan buah pinggang, kanser yang aktif, tekanan yang tinggi di dalam paru-paru seperti pulmonary hypertension.
2) Jika ibu hamil ada masalah kesihatan mental yang serius, dan ini perlukan penilaian dan persetujuan pakar psikitri dulu sebelum pakar O&G dibenarkan menjalankan prosedur pengguguran.
3) Jika janin di dalam kandungan ada kecacatan serius yang tak boleh diselamatkan, dan meneruskan kehamilan ini boleh memudaratkan kesihatan ibu.
Baca juga Suami mengaku bujang atau duda. Awas, jangan sampai jatuh talak
Dr Imelda menerangkan lagi dengan memberi solusi kepada wanita terbabit ialah meneruskan kehamilan di hospital kerajaan yang membiayai penjagaan kesihatannya sampai sudah bersalin, dan memberikan anak yang dikandungkan sebagai anak angkat kepada pasangan suami-isteri yang tidak mempunyai anak.
“Selain itu, dapatkan kaedah merancang keluarga yang lebih berkesan, seperti alat IUCD di dalam rahim atau susuk implant selepas melahirkan, kerana kedua-dua kaedah ini hukumnya HARUS di dalam Islam untuk pasangan suami isteri yang mempunyai kekangan ekonomi dan dibenarkan oleh Undang-Undang Malaysia.
“Semua kaedah merancang keluarga adalah harus di dalam Islam untuk kesihatan dan kebahagiaan keluarga, sebab ia boleh reverse, tidak menyebabkan pemandulan, dan anda boleh subur semula setelah berhenti menggunakannya,” katanya.
Hukum mengugurkan kandungan, padangan Mufti Wilayah
Mufti Wilayah Persekutuan di laman Al-Kafi #1145 mejelaskan, hukum menggugurkan bayi dalam kandungan boleh dibahagikan kepada dua bahagian; iaitu menggugurkan kandungan sebelum berusia empat 4 bulan dan menggugurkannya selepas berusia empat bulan.
Ini berdasarkan sabda Nabi SAW daripada Ibn Mas’ud RA: “Sesungguhnya setiap daripada kamu dihimpunkan penciptaannya di dalam rahim perut ibunya selama 40 hari, kemudian jadilah (nutfah) itu segumpal darah selama tempoh itu juga, kemudian jadilah (`alaqah) itu segumpal daging selama tempoh itu juga, kemudian diutuskan malaikat dan ditiupkan ke dalamnya roh”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Jelas lama web itu lagi, menggugurkan kandungan yang berusia empat bulan atau kurang daripadanya adalah termasuk dalam perkara yang menjadi perselisihan di kalangan para ulama kerana dalam tempoh tersebut roh belum lagi ditiupkan ke dalam kandungan.
“Majoriti ulama mengatakan bahawa hukumnya adalah haram. Sebahagian lain mengatakan bahawa hukumnya adalah makruh. Manakala sebahagian yang lain pula berpendapat bahawa hukumnya adalah harus dengan syarat-syarat tertentu.
“Adapun menggugurkan kandungan selepas berusia empat bulan, para ulama bersepakat bahawa hukumnya haram kerana pada usia tersebut, roh telah ditiupkan ke dalam kandungan ibu.
“Namun, diharuskan menggugurkan bayi di dalam kandungan walaupun sudah ditiupkan roh kepadanya (selepas berusia empat bulan), jika ia boleh mengancam nyawa ibunya”.
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia kali ke-26 yang telah diputuskan pada 7 Mac 1990 menyatakan bahawa adalah haram menggugurkan janin di dalam kandungan kecuali atas sebab-sebab kecacatan yang teruk yang boleh membahayakan nyawa ibu setelah mendapat nasihat daripada pakar-pakar perubatan yang berautoriti.
FOTO : PEXELS
Ikuti kami di Tiktok, Instagram, Facebook, Twitter dan Youtube Sinar Islam Plus